diumenge, 15 de gener del 2017

LA MOLA DE LORD (1.189 m)

Gurb, 14 de Gener de 2017

La Mola des de la Serra de Busa
La Mola pujant el Port del Compte
Avui una caminadeta per fer amb qui vulgueu, curta però molt bonica, les contrades de Sant Llorenç de Morunys son espectaculars, anirem a la Mola de Lord.

Cal anar fins a Sant Llorenç de Morunys, depèn d’on vingueu pujareu des de Solsona, pel pantà de la Llosa de Cavall o des de Berga, el cas és que un cop a Sant Llorenç teniu d’agafar la carretera que va cap al coll de Jou o cap a Port del Comte (LV-4241), just al primer revolt a dretes en forma de ferradura hi ha un trencant a l’esquerra que diu “Santuari de Lord” i “Sant Serni del Grau”. Es una carretera asfaltada estreta però en bon estat. Cal seguir-la fins al final, just als peus del camí del Viacrucis, on s’acaba l’asfaltat i hi ha un bon lloc per deixar el cotxe, aproximadament 3 km.

Punt d'inici, el camí del viacrucis
Avui m'acompanya la Quima
El camí es prou evident, tenim de seguir el camí pavimentat que va pujant cap al cim de la Mola, en menys de un km sereu dalt, just després de la cleda pel bestiar, no us oblideu de tancar-la, hi ha a ma dreta el petit telefèric que fa servir la comunitat que viu al Monestir per pujar els subministraments, a l’esquerra sorprèn veure-hi un antic  canó, es un canó de la primera guerra dels carlins, el jovent de Sant Llorenç el van trobar al fons de un barranc i van decidir pujar-lo a la Mola.

Segons expliquen les cròniques el 1835, durant la primera Guerra dels Carlins, aquests van fer un Hospital Militar a la Mola, les tropes liberals del Coronel Niubó, que segons sembla va ser un sanguinari, van encerclar i bombardejar sense pietat, passat un mes i després de moltes baixes els quatre supervivents van fugir per on van poder i el Coronel va conquerir i derruir fins els fonaments tot el que quedava de la Mola.
El 1867 es va posar la primera pedra del nou monestir que va ser acabat i beneït el 1870, des de llavors a tingut diferents comunitats religioses, actualment hi viu una comunitat de religiosos i seglars, dita Comunitat de Lord, on hi viuen i treballen en silenci i tranquil·litat, hi tenen també una hostatgeria.
En fi des de la cleda només ens cal seguir en direcció al monestir que tenim davant nostre i podem visitar l’església i l’hostatgeria, nosaltres hem aprofitat per voltar cap al final del pla per gaudir de millors vistes del pantà de la Llosa del Cavall i de la magnífica serra de Busa-Bastets que tenim just a l’altre costat del pantà, amb lloc preferent pel Capolatell o presó del francès.

Serra de Busa - Bastets
La llosa de cavall

De tornada aprofitem per pujar el punt més alt, la Mola de Lord (1.189 m.), on hi ha una creu ja molt a prop de la cleda i del canó. Només ens queda tornar a baixar pel mateix camí i cap a casa. En definitiva una sortideta per un dia de mandra, feia temps que en tenia ganes i m’ha agradat anar-hi. Hem estat passejant una mica menys de 2 hores.